Wednesday, June 15, 2011

Punyai Impian dan Matlamat yang besar

Mempunyai impian merupakan suatu perkara yang penting. Manakala mempunyai impian yang besar merupakan suatu perkara penting lain yang amat penting. Anda boleh mempunyai impian, tetapi jika impian itu tidaklah sebesar berdasarkan kemampuan anda, ia melemahkan anda sebenarnya. Kemampuan anda yang sebenarnya tidak dapat ditonjolkan.Ia membunuh anda perlahan-lahan.
Mengapa? Matlamat yang besar membuat diri anda teruja. Matlamat yang besar membuat kehidupan anda bermakna. Anda mempunyai sesuatu untuk dicapai. Ia memberi tenaga kepada anda untuk bangun setiap hari. Majoriti jutawan hari ini adalah mereka yang mempunyai impian yang besar. Mereka hanya tidur sekitar 4-6jam sehari. Mereka bukanlah terikat dengan wang. Tetapi mereka seronok apabila melakukan dan mengecapi impian mereka.
Duit mungkin perkara penting, tetapi ia bukanlah senarai penting yang berada dalam senarai paling atas keutamaan mereka bangun awal. Mereka seronok dan gembira unutk mengejar impian mereka. Mereka teruja denga impian yang besar.
Matlamat besar juga membuat hidup anda lebih baik. Contohnya, jika anda tidak berjaya menembak “bulan”, sekurang-kurangnya akhirnya ia akan menembak bukit. Ataupun jika bukan bukit, ia akan berjaya menembak pokok, dan jika bukan pokok yang mengena, anda mungkin berjaya menembak binantang. Pada akhirnya anda akan akan tetap mendapat hasil.
Jadi, punyailah impian dan pastikan impian itu besar. Walaupun mungkin kelihatan terlalu besar, saya pasti ia bukanlah sesuatu yang mustahil. Tidak siapa tahu apa yang akan terjadi pada masa hadapan. Andalah perlu merencanakannya

No comments:

Post a Comment